De markt evolueert snel en de ontwikkelingen in de verpakkingsbranche volgen elkaar op. Strengere regelgeving en groeiende aandacht voor duurzaamheid beïnvloeden onder andere de trends in kartonnen verpakkingsmaterialen. Bij Pack Company weten we hier alles van. In deze blog geven we je de top 3 trends in verpakkingen van dit moment.   

Trend 1: Het verminderen van C02-uitstoot 

Verduurzamen is tegenwoordig noodzakelijk en wordt ook steeds vaker een vereiste vanuit bedrijven en de overheid. Door het verbruik van je verpakkingsmaterialen en het transport inzichtelijk te hebben, krijg je inzichtelijk wat de CO2-uitstoot van je kartonnen verpakkingen is. Steeds vaker wordt er nauwlettend naar gekeken om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Bij Pack Company werken we met het Ecopaspoort. Deze maken we voor jouw verpakkingen. Lees er meer over op de pagina Ecopaspoort. 

Ben je benieuwd of jij ook kan reduceren? Laat het ons weten, wij helpen je om de uitstoot in kaart te brengen en te reduceren. In trend 2 geven we een voorbeeld van waar je kunt beginnen met reduceren. 

Trend 2: Minder lucht verpakken 

Bijna iedereen heeft dit weleens meegemaakt: je doet online een bestelling en wanneer je dit thuis geleverd krijgt, is het product in een véél te grote doos verpakt. Om te zorgen dat het product heel aankomt is de doos verder helemaal gevuld met opvulmateriaal. Naast dat je veel afval hebt, is dit ook totaal niet duurzaam.   

Het eerste punt is dat er voor een grote doos meer karton wordt gebruikt. Daarnaast gaan er minder dozen op een pallet en zit de bus van de koerier ook sneller vol. Hierdoor kunnen er minder pakketjes tegelijk mee en liggen de transportkosten ook hoger.  

De oplossing hiervoor is een verpakking op maat. Een verpakking die perfect om jouw product heen past, waardoor er minder tot geen opvulmateriaal gebruikt hoeft te worden. Het pakketje wordt daardoor kleiner, dus ook de transportkosten zullen verminderen. Minder lucht verpakken zorgt dus voor een reducering in kosten en in C02-uitstoot! 

Trend 3: Plastic vervangen voor papier/karton 

Steeds meer bedrijven streven naar het verminderen van het gebruik van plastic, een trend die ook de verpakkingsindustrie beïnvloedt. Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de milieuproblemen veroorzaakt door plastic en geven de voorkeur aan producten met duurzame verpakkingen.  

Bedrijven die overstappen op karton kunnen hun merkpositie verbeteren door zich te profileren als milieuvriendelijk en verantwoordelijk, wat kan leiden tot een verhoogde klantloyaliteit. Daarnaast is karton biologisch afbreekbaar, wat betekent dat het natuurlijk afbreekt zonder schadelijke resten achter te laten. Dit vermindert de impact op stortplaatsen en de natuurlijke omgeving. Daarnaast is karton gemakkelijk te recyclen. Veel karton wordt al gerecycled en kan meerdere keren opnieuw worden gebruikt.  

Toch betekent het niet dat karton in alle stappen van de supply chain beter is. Kartonnen verpakkingen hebben vaak meer volume. Waardoor je meer ruimte nodig hebt tijdens opslag en transport.   

Kortom: innovatieve oplossingen en slimme technologieën  

De trends in kartonnen verpakkingsmaterialen laten zien dat de industrie steeds meer focust op duurzaamheid en efficiëntie. Bedrijven nemen concrete stappen door innovatieve oplossingen en slimme technologieën te omarmen. Dit toont niet alleen een reactie op externe druk zoals vereisten op duurzaamheidsniveau, maar ook een proactieve betrokkenheid bij de wensen van consumenten. Het voortdurende streven naar innovatie en duurzaamheid zal de verpakkingsindustrie blijven voortbewegen naar een meer verantwoorde en efficiënte toekomst. 

Wil je graag één of meerdere van deze trends implementeren in jouw organisatie? We helpen je graag! Neem contact met ons op.  

Auteur Joël Beekhuis

Welke cookies zijn er?

We maken onderscheid tussen verschillende soorten cookies

Functionele cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Analytische cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Tracking cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Social media plug-in cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Maak een afspraak

Waar kunnen wij je mee helpen?

"*" indicates required fields