Het vinden van de juiste verpakking voor jouw product kan een uitdaging zijn. Een standaardverpakking past misschien net niet, er blijft te veel loze ruimte over of je vraagt je af of een verpakking op maat niet te duur is. Toch is de juiste verpakking essentieel: het biedt bescherming, zorgt voor efficiënte verzending en draagt bij aan een professionele uitstraling. 

In dit blog lees je stap voor stap hoe een verpakking op maat tot stand komt, waar je op moet letten en wat de voordelen zijn. 

“Veel bedrijven denken dat een verpakking op maat ingewikkeld of duur is, maar vaak bespaart het juist kosten en zorgt het voor een betere klantbeleving.”
– Heleen, Teamleader Binnendienst, 8 jaar ervaring in de kartonindustrie 

Wat is een verpakking op maat? 

Een verpakking op maat betekent dat deze perfect aansluit op jouw product. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: 

  • Beter beschermd – Je product blijft stevig op zijn plek, waardoor transportschade wordt voorkomen.
  • Duurzamer – Minder opvulmateriaal en efficiënter transport besparen kosten en zijn beter voor het milieu.
  • Betere klantervaring – Een goed passende verpakking straalt professionaliteit uit en maakt een sterke eerste indruk. 

Wil je hier meer over weten? Lees dan ons blog Bepaal het juiste formaat voor je doos van karton. 

Hoe komt jouw verpakking op maat tot stand? 

Wil je een verpakking op maat laten ontwikkelen? Dit is hoe het proces verloopt: 

  1. In kaart brengen van jouw wensen – We starten met een gesprek waarin we jouw eisen en wensen bespreken. Denk aan afmetingen, vorm, materiaal en eventuele speciale functies. Heb je al een voorbeeld of een specifiek idee? Dat helpt om sneller tot een passend ontwerp te komen. 
  1. Eerste ontwerp & feedbackronde – Onze designer maakt een eerste stanstekening van de constructie. Je ontvangt deze ter beoordeling en kunt feedback geven. Zodra alles naar wens is, selecteren we de meest geschikte fabrikanten voor jouw verpakking. 
  1. Offerte & sampleverpakking – Op basis van het definitieve ontwerp vragen we prijzen op en ontvang je een offerte. Na goedkeuring wordt een sampleverpakking gemaakt, zodat je de constructie en maatvoering kunt controleren. Dit sample is altijd onbedrukt en bedoeld als testmodel.

    Als we met een bestaande klant een nieuw ontwerptraject aangaan, verzorgen we vaak eerst samples en dan de offerte. Dit omdat er vaak nog een aantal aanpassingsrondes zijn. Hier al wel rekening houdend natuurlijk met budget voor een verpakking.


    Wanneer het een simpelere ontwikkeling is, dan gaan we eerst wel een offerte maken en vervolgens een sample.
    Meer weten over sampleverpakkingen? Lees ons blog Het belang van een sampleverpakking. 
  1. Drukproef & goedkeuring artwork – Wil je een bedrukte verpakking? Wij sturen je de stanstekening waar je het artwork op kunt plaatsen? Na akkoord kan de productie starten. 
  1. Productie & levering – De verpakkingen worden geproduceerd en een extra kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd. Daarna worden ze verzonden naar jouw gewenste locatie. 
  1. Herhaalorders – Wil je opnieuw bestellen? Omdat de constructie en het ontwerp al vaststaan, kan een herhaalorder sneller geproduceerd worden. 

Voor welke branches leveren wij verpakkingen op maat? 

Pack Company levert verpakkingen op maat voor diverse branches, zoals: 

  • E-commerce & logistiek – Efficiënte verpakkingen voor verzending.
  • Food & AGF – Hygiënische verpakkingen die voldoen aan de eisen voor voedselveiligheid.
  • Cosmetica & persoonlijke verzorging – Luxe verpakkingen met hoogwaardige afwerking.
  • Farmacie & supplementen – Beschermende verpakkingen voor gevoelige producten.
  • Fashion & textiel – Opvallende verpakkingen die bijdragen aan merkbeleving. 

Elke branche en elk product vraagt om een specifieke verpakkingsoplossing. Daarom doorlopen we samen met jou een proces om tot de perfecte verpakking te komen. 

Wat betekent een verpakking op maat voor de kosten? 

Een veel gestelde vraag is: is een verpakking op maat duurder dan een standaardverpakking? Het antwoord hangt af van verschillende factoren: 

  • Aantal stuks – Over het algemeen geldt: hoe groter de oplage, hoe lager de prijs per stuk.
  • Materiaalkeuze – Golfkarton, vouwkarton en omplakt karton hebben elk hun eigen prijsklasse.
  • Constructie en ontwerp – Hoe complexer de verpakking, hoe hoger de productiekosten. Een standaard doosvorm is voordeliger dan een complexe verpakking met extra elementen zoals plak- en tearstrips of een autolockbodem.
  • Bedrukking – Een eenvoudige bedrukking is goedkoper dan een full-color ontwerp met speciale afwerkingen. Wanneer je kijkt naar offset bedrukking is er een prijsverschil in het aantal kleuren dat gebruikt wordt maar dit is niet heel bepalend. Bij flexodruk is het aantal kleuren wel bepalend voor de prijs. De stuksprijs bij flexodruk is vaak voordeliger dan een offset bedrukte doos. Hoe hoger de oplage, hoe kleiner het verschil. Houd wel rekening met clichékosten bij flexobedrukking.
  • Afwerking – Een standaard dispersielak is inbegrepen in het bedrukkingsproces, terwijl een laminaat of andere luxe afwerking extra handelingen vraagt en daardoor de kosten verhoogt. 

Hoewel een verpakking op maat in eerste instantie duurder kan lijken dan een standaarddoos, kan het juist kostenbesparend werken op de lange termijn. Dankzij de perfecte pasvorm heb je minder opvulmateriaal nodig, bespaar je op transportkosten en verminder je het risico op beschadigingen en retourzendingen. Bovendien draagt een verpakking op maat met je eigen branding bij aan een betere klantbeleving. 

Wil je weten wat een verpakking op maat in jouw situatie kost? Plan een video call in en we bekijken samen jouw verpakkingspakket.  

Waarom kiezen voor een verpakking op maat? 

Een verpakking op maat biedt niet alleen bescherming, maar draagt ook bij aan een efficiënter logistiek proces en een professionele uitstraling. Bovendien helpt het je om kosten te besparen op transport en verpakkingsmateriaal. 

Bij Pack Company staan we voor kwaliteit, maatwerk en een klantgerichte aanpak. Wil jij een verpakking die perfect aansluit op jouw product? Neem dan contact met ons op! 

Auteur Biddy Buijs

Welke cookies zijn er?

We maken onderscheid tussen verschillende soorten cookies

Functionele cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Analytische cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Tracking cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Social media plug-in cookies

We gebruiken zowel sessie-cookies (vervallen wanneer de webbrowser wordt afgesloten) en blijvende cookies (blijven op je apparaat tenzij deze worden gewist). Hieronder volgt een overzicht van de cookies waar we gebruik van maken.

Plan een videocall

Waar kunnen wij je mee helpen?

"*" indicates required fields